Duurzamere mode, betaalbaar voor iedereen:

Primark schakelt nog een versnelling hoger met wereldwijd engagement

  • Primark publiceert tweede Sustainability and Ethics Progress Report (voortgangsrapport inzake duurzame en ethische bedrijfsvoering) en maakt duidelijk hoe het binnen het hele bedrijf programma’s integreert en initiatieven opschaalt met het oog op grotere impact.
  • 55% van alle kleren die Primark dit jaar verkocht, bevatte gerecycleerde of duurzamer gewonnen grondstoffen; vorig jaar was dat nog 45%.
  • Primarks doelstelling om de koolstofuitstoot van zijn waardeketen tegen 2030 te halveren, werd geëvalueerd en gevalideerd door SBTi (Science Based Targets initiative).
  • Primarks bekroonde ‘Sustainable Cotton’-programma (PSCP) viert 10e verjaardag: al bijna 300.000 boeren opgeleid voor duurzamere landbouw. De doelstelling ‘275.000 boeren tegen einde 2023’ wordt dus overtroffen.

 

23 november 2023 – Consumenten blijven prioriteit hechten aan waarde, en blijft Primark trouw aan haar klanten en aan haar prijsleiderschap. Twee jaar na de lancering van de duurzaamheidsstrategie ‘Primark Cares’ blijft Primark op koers om de belofte ‘duurzamere en betaalbare mode voor iedereen’ hard te maken. Deze belofte – tegen 2030 komt al onze kleding van gerecycleerde of duurzamer gewonnen grondstoffen – ligt op schema. Dit jaar bevatte reeds meer dan de helft (55%) van alle kleren die we verkochten, gerecycleerde of duurzamer gewonnen grondstoffen. Vorig jaar was dat nog 45%. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de lancering van een nieuwe collectie van circulaire producten, waarvan dit jaar meer dan drie miljoen stuks werden verkocht.

Vandaag publiceert Primark zijn tweede Sustainability and Ethics Progress Report. Dit voortgangsrapport illustreert hoe Primark in de voorbije 12 maanden proefprogramma’s en -projecten heeft opgeschaald en de daaruit getrokken lessen integreert waar ze de grootste impact kunnen hebben om de verandering te versnellen.

Een belangrijk voorbeeld hiervan is katoen, de vezel die Primark het meest gebruikt in zijn kleren. Dit jaar bevatte 46% van de verkochte katoenen kleding katoen dat óf organisch was, óf gerecycleerd, óf gewonnen uit het Primark Sustainable Cotton Programme (PSCP). Vorig jaar bedroeg dit nog 40%. PSCP is nu tien jaar actief en is vandaag het grootste programma in zijn soort voor één moderetailer. Het bewijst hoe het opschalen van partnerships een echte impact kan opleveren. Het programma draait in India, Bangladesh en Pakistan, en in het voorbije jaar is een proefproject gestart in Turkije.

Primark heeft ook een platform voor traceerbaarheid en compliance gelanceerd: TrusTrace helpt ons data te verzamelen over de volledige producttoeleveringsketen, van grondstoffen tot eindproduct. Met deze informatie verwerft Primark een beter inzicht én betere controle over zijn toeleveringsketen.

Primark zette dit jaar ook een enorme stap op weg naar zijn doelstelling om de koolstofuitstoot van zijn waardeketen tegen 2030 te halveren. De evaluatie en validering van deze target is in handen van het Science Based Targets initiative (SBTi). Omdat het leeuwendeel van de koolstofuitstoot afkomstig is van de toeleveringsketen, focust Primark op steun aan leveranciers die willen overschakelen naar hernieuwbare energiebronnen. Primark heeft zijn energie-efficiëntieprogramma’s bij 57 bedrijven in Bangladesh, China en Cambodja opgevoerd. Regionale koolstofverantwoordelijken werden benoemd om lokaal leveranciers en bedrijven te ondersteunen. Wat de eigen activiteiten aangaat, focust Primark op meer hernieuwbare energie en op minder energieverbruik in de winkels. 70% van de Primarkboetieks draait op hernieuwbare of koolstofarme elektriciteit; 141 winkels zijn overgestapt naar energie-efficiënte verlichting.

Lynne Walker, Director Primark Cares, geeft toelichting bij het tweede rapport:
"Primark Cares wil iedereen bij Primark aansporen tot verandering. In dit tweede jaar hebben we ons momentum verder opgebouwd: opschalen en integreren van de principes, programma’s en processen die ons naar 2030 en verder zullen voeren, en gebruikmaken van de lessen die we onderweg leren. We blijven ook onze partners en leveranciers stimuleren tot verandering. We hebben overigens meer dan ooit geleerd hoe cruciaal samenwerking is om onze engagementen in Primark Cares waar te maken. Er ging ook veel aandacht naar bijscholing en training voor onze collega’s. Zij maken immers integraal deel uit van onze strategie om ons bedrijf tot verandering te stimuleren."
"Een ander cruciaal element is het inspireren en overtuigen van onze klanten om ook hen te betrekken in ons veranderingsavontuur. Dit houdt onder andere ook meer transparantie in over waar en hoe we onze kleren fabriceren, welke veranderingen we doorvoeren en wat dit voor hen betekent, de uitdagingen en de rol van de mode-industrie, én de rol die zij als klanten kunnen spelen in die verandering.”

 

Andere belangrijke stappen voorwaarts in de strategie van Primark Cares:

Product

  • De ontwikkeling van een nieuwe Circular Product Standard (CPS): Primark lanceerde een nieuw raamwerk met het oog op ontwerpen en fabriceren van producten waarvan de end-of-life zou kunnen uitmonden in hergebruik of recycling. Primark lanceerde dit jaar zijn eerste collectie circulaire producten op basis hiervan: een collectie van 35 artikels – dames-, heren- én kinderkleding – met focus op basisstukken in de garderobe zoals denim en jersey. Via deze collectie werden meer dan drie miljoen stuks circulaire kleren verkocht. Primark zet nu in op training in circulair ontwerpen voor meer werknemers en leveranciers.
  • Primark breidt zijn herstellingsateliers uit met 100 workshops in vier markten: VK, Ierland, Frankrijk en Nederland. Sinds 2021 boden we al gratis plaatsen voor 1.600 klanten en collega’s die worden bijgeschoold in het herstellen en verstellen van hun kleding, altijd weer met het doel hen te stimuleren hun kleren op te waarderen en langer te blijven dragen.
  • Nóg verder uitbreiden van de duurzaamheidswastests tot 39% van alle Primark-kleren: 57% van alle geteste denim voldeed aan het hoogste niveau van het eigen verbeterde testkader.
  • Samenwerking met experts in gedragsverandering Hubbub en de universiteit van Leeds: ondersteuning van het grootste onderzoek in zijn soort om inzicht te verwerven in factoren ​ die impact hebben op de duurzaamheid van kleren en de rol van de prijs in de levenscyclus van een kledingstuk. Het onderzoek leert dat er geen correlatie is tussen de levensduur van een kledingstuk en de prijs ervan, en roept de sector daarom dringend op om een uniforme, erkende duurzaamheidsstandaard te creëren zodat klanten beter geïnformeerde keuzes kunnen maken tijdens het winkelen.

 

Planeet

  • Primark heeft sinds de lancering van PSCP in 2013 al 299.388 boeren opgeleid in duurzamere landbouwtechnieken, en overtreft daarmee zijn target van 275.000 boeren tegen einde 2023. Nieuwe impactdata maken duidelijk dat boeren die PSCP hebben gevolgd, 26% minder pesticiden en 35% minder kunstmest gebruiken, en toch 8% meer katoen oogsten1.
  • Primark creëerde een raamwerk voor biodiversiteitsmonitoring om een beter inzicht te verwerven in resultaten en indicatoren die de langetermijnverbeteringen in biodiversiteit weergeven. Primark is gestart met tests van deze methodologie bij geselecteerde boerderijen uit het PSCP-programma.
  • Primark heeft sinds 2019 naar schatting meer dan een miljard stuks single-use plastic (SUP-wegwerpplastic) uit zijn business verwijderd en/of geweerd.

 

People

  • Primark ijvert voor menswaardige lonen voor alle werknemers in zijn toeleveringsketen, en gebruikt de Fair Labor Association's Fair Compensation Toolkit om loongegevens te verzamelen in fabrieken in Bangladesh, Cambodja, India en Turkije. In het kader van zijn ACT-lidmaatschap (Action, Collaboration and Transformation) blijft Primark ook sleutelen aan zijn principes voor verantwoord inkopen, o.a. met training van alle relevante collega’s omtrent het integreren van deze principes in hun dagelijkse leverancierscontacten.
  • Primark heeft meer dan 4.000 werknemers in ruim 7 fabrieken in zijn toeleveringsketen in India via het My Life programma geholpen inzicht te verwerven wat hun rechten aangaat.

Onze mensen

  • Primark heeft zijn Sudokkho-programma voor ontwikkeling van vaardigheden toegepast in 17 fabrieken met samen 29.224 arbeidsters. Hoewel dit aspect geen deel uitmaakt van Primark Cares, heeft Primark dit jaar ook gefocust op enkele essentiële initiatieven ter verbetering van welzijn en inclusie van alle collega’s.
  • Een donatie van £ 150.000 voor ILGA World, ter bevordering van rechtvaardigheid en gelijkheid voor LGBTQI+’s in de hele wereld. De totale bijdrage van de voorbije vier jaar bedraagt hierdoor £ 475.000.
  • Primark maakte een nieuwe driejarige samenwerking bekend met WorkEqual, met een formele toezegging van € 300.000 om vrouwen in heel Ierland toegang te geven tot zijn diensten inzake coaching, loopbaanontwikkeling en stijladvies.

 

Highlights_Dut-231122.pdf

PDF - 129 Kb

highlightsfre-231122.pdf

PDF - 128 Kb

 

 


Meer informatie? Neem contact op met:

Ann Ramaekers

Primark Press Office Belgium, oSérieux! affiliate partner FleishmanHillard

Over Primark

Primark is een internationale moderetailer met meer dan 75.000 medewerkers in 16 landen in Europa en de VS. Primark werd in 1969 opgericht in Ierland, onder de merknaam Penneys. De missie was en is iedere klant betaalbare keuzes aan te bieden, van hoogkwalitatieve dagelijkse benodigdheden tot opvallende, stijlvolle dames-, heren- en kinderkleding, naast accessoires, beautyproducten en interieurinrichting. Onze focus ligt op het aanbieden van een geweldige retailbelevenis. Primark baat hiertoe wereldwijd meer dan 400 winkels uit en blijft uitbreiden naar nieuwe en bestaande markten, inclusief de opkomende nieuwe markt van Hongarije. Ons doel is tegen 2026 tot 530 winkels te komen. ​ 

Over Primark Cares

Primark wil via zijn Primark Cares-strategie duurzamere mode betaalbaar maken voor iedereen. Dit meerjarenprogramma focust op een langere levenscyclus voor kleren, op bescherming van het leven op onze planeet en op ondersteuning van de levensstandaard van de mensen die onze Primark-kleren fabriceren. In het kader van deze doelstelling formuleerde Primark negen formele beloftes die het tegen 2030 tracht waar te maken. Tot deze engagementen voor 2030 behoren: productie van al zijn kleding uit gerecycleerde of duurzamere grondstoffen (tegen einde 2030), halvering van de koolstofuitstoot van zijn hele waardeketen en ijveren voor menswaardige lonen voor alle arbeiders in zijn toeleveringsketen. Meer informatie? Surf naar www.primark.com/en-gb/primark-cares.

 


1 Vergeleken met een reeks gecontroleerde boeren in India, Bangladesh en Pakistan die niet tot het PSCP-programma behoren; metingen van 2019 tot 2022.

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Primark