Primark kondigt vervijfvoudiging aan van zijn programma voor duurzaam katoen

  • 160.000 katoenboeren worden opgeleid om milieuvriendelijkere teeltmethoden toe te passen tegen eind 2022
  • Programma wordt voor de eerste keer ook uitgerold in China en neemt duizenden extra boeren op in India en Pakistan met als doel Primark-klanten nog meer - van de akker tot het eindproduct getraceerd - duurzaam katoen te kunnen bieden

België, 28 augustus 2019:Primark kondigt vandaag een aanzienlijke uitbreiding aan van zijn Sustainable Cotton-programma, met plannen om tegen eind 2022 in drie van zijn belangrijkste inkooplanden meer dan 160.000 onafhankelijke katoenboeren op te leiden in duurzame teeltmethoden. Deze nieuwe stap betekent een vervijfvoudiging van het aantal boeren en boerinnen, dat reeds deelnam aan het programma. Deze expansie onderstreept het belang dat de retailer eraan hecht om zijn impact op het milieu te verlagen en om klanten nog meer duurzaam katoen aan te kunnen bieden tegen betaalbare prijzen.

Katoen is een van de belangrijkste natuurlijke vezels dat wordt gebruikt voor de productie van heel wat Primark-producten zoals pyjama's, T-shirts en jeans, babykledij, beddengoed en handdoeken. Vaak wordt katoen geteeld door boeren in plattelandsgemeenschappen in landen als India, China en Pakistan, waar de kennis van milieuvriendelijke landbouwmethoden beperkt is. Sinds 2013 werkt Primark samen met de landbouwdeskundigen van CottonConnect en lokale partners om boerinnen in India te leren om minder water en chemicaliën te gebruiken bij de katoenteelt. Door te beginnen bij de allereerste stap in de leveringsketen, kan het katoen volledig worden getraceerd van katoenveld via productie tot levering aan de Primark-winkels. Zo kunnen de retailer en zijn klanten het volste vertrouwen hebben in de oorsprong van het gebruikte duurzame katoen, de milieuvriendelijke aanpak en de positieve invloed op de levensomstandigheden van de boeren.

Met de uitbreiding van het programma naar China, een van de grootste katoenproducerende landen ter wereld en een belangrijke toeleverancier voor Primark, is opnieuw een grote stap vooruitgezet. Om het programma bij meer dan 80.000 onafhankelijke katoenboeren in China te introduceren, werkt Primark samen met CottonConnect en hun implementatiepartner Heping Cotton Farmers 'Cooperative. Voorts worden er ook extra mannelijke en vrouwelijke boeren opgenomen in de bestaande programma's in India en Pakistan. Tegen 2022 zullen dus meer dan 160.000 boeren uitgerust zijn met de kennis en middelen om katoen te telen met behulp van meer natuurlijke landbouwmethoden.

Elke boer die het driejarige programma doorloopt, is getraind in de meest geschikte teeltaanpak voor zijn land, met aandacht voor onder meer zaadselectie, zaaibeleid, bodemverzorging, water- en pesticidengebruik, plaagbestrijding, oogsten, vezelkwaliteit, en sortering en opslag van het geoogste katoen. Naast het verminderen van de ecologische voetafdruk zorgt het programma ook voor een aanzienlijke verbetering van de bestaansmiddelen van de katoenboeren. Ze verhogen hun inkomsten omdat ze hun velden beter beheren en ze besparen werkingskosten door een efficiënter gebruik van water, kunstmest en pesticiden. In Pakistan, waar het programma pas vorig jaar van start ging, hebben de boeren die hun eerste opleidingsjaar hebben voltooid, een opbrengststijging van 11,2% en een vermindering van 12,9% van de werkingskosten gezien. Een gemiddelde winststijging dus van 26,8%. Veel van de boeren hebben deze hogere winst gebruikt om te investeren in nieuwe toestellen voor hun boerderijen, om hun kinderen onderwijs te laten volgen of om hun huisvesting en levensstijl te verbeteren.

 De uitbreiding van het programma speelt in op de groeiende vraag van klanten naar duurzame katoenproducten tegen betaalbare prijzen. Onder het Primark Cares-initiatief startte de Primark in 2017 met de introductie van pyjama’s van duurzaam katoen, een van zijn meest populaire productlijnen. Meer dan 14 miljoen pyjama's zijn sindsdien verkocht, naast 3 miljoen paar jeans, en 6 miljoen dekbedden en handdoeken, allemaal vervaardigd uit perfect traceerbaar, duurzaam katoen en dit zonder meerkosten voor de klant. De uitbreiding naar China en de vermeerdering van het aantal boeren is voor Primark een belangrijke mijlpaal in zijn streven om voor het hele productassortiment 100% duurzaam geproduceerd katoen te gebruiken.

 Alison Ward, CEO van CottonConnect, vertelt:

“We zetten maar wat graag ons werk in het kader van dit toonaangevende Primark- programma verder om nog meer katoenboeren op te leiden in duurzame teeltmethoden. We veranderen niet alleen het leven van de boeren en hun families in plattelandsgemeenschappen, maar door nauw samen te werken met Primark en hun partners in de toeleveringsketen kunnen we katoen nu van de akker tot en met het eindproduct volledig traceren. Dat is een uitdagende maar belangrijke stap naar meer transparantie in de toeleveringsketen. We zien een enorm potentieel bij de landbouwgemeenschap in China en we kijken ernaar uit om in nauwe samenwerking met onze implementatiepartner, Heping Cotton Farmers' Cooperative, een programma op touw te zetten dat voldoet aan de behoeften van de lokale katoenboeren.”

Katharine Stewart, Director Ethical Trade and Environmental Sustainability bij Primark, verklaart:

“Als toonaangevende internationale retailer weten we dat veel mensen van ons hoogwaardige katoenproducten tegen betaalbare prijzen verwachten. Katoen is een van onze belangrijkste vezels en, net als andere retailers, vertrouwen we op boeren die in plattelandsgemeenschappen over de hele wereld werken. Voor ons is de verbetering van de duurzame katoenteelt op lange termijn reeds een hele tijd een absolute topprioriteit. We vinden het geweldig dat we erop kunnen vertrouwen dat ons katoen op een milieuvriendelijke manier is geteeld, aangezien we het nu van de akker tot in onze winkels kunnen volgen.
Door het programma uit te breiden naar een ander groot katoenproducerend land, kunnen we onze klanten nog meer producten aanbieden die zijn gemaakt met duurzaam katoen - allemaal tegen de Primark-prijzen die onze klanten kennen en waarderen."
CP_Primark annonce une expansion multipliée par cinq_FIN.docx 27 KB PB_PrimarkSustainableCotton_FIN.docx 29 KB

 

Voor meer informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: 

Ann Ramaekers – PR Officer Primark Belgium, +32 475773883 of [email protected] 

Over Primark Sustainable Cotton-programma

Het Primark Sustainable Cotton-programmastartte in 2013 in India, een van de belangrijkste toeleveranciers van Primark. Het Primark Sustainable Cotton-programma werd ontwikkeld in samenwerking met de agrarische experts van CottonConnecten lokale ngo’s als SEWA (Self-Employed Women’s Association) in India en REEDS (Rural Education and Economic Development Society) in Pakistan. 

Door de uitbreiding van het programma vorig jaar naar Pakistan, hebben momenteel meer dan 28.000 boeren en boerinnen een opleiding gevolgd of voltooid in beide landen. Door de uitbreiding van het Primark Sustainable Cotton-programma in 2019 zullen meer dan 160.000 onafhankelijke katoenboeren en -boerinnen in India, Pakistan en China tegen 2022 een opleiding krijgen in duurzame katoenteelt.

De resultaten van het programma zijn veelbelovend. Bij de eerste groep van 1.251 boerinnen die deelgenomen hebben van 2013 tot 2016 werd het volgende vastgesteld:

  •  Een gemiddelde winststijging van 200% en een stijging van de oogstopbrengst van bijna 10%
  • Een daling van de werkingskosten van gemiddeld 15,8% (o.a. door het verminderd gebruik van pesticiden en kunstmest, door gezamenlijke aankoop van zaden met andere boeren, en een vermindering van extra arbeidskosten)
  • 24,7% minder gebruik van kunstmest en 50,3% minder gebruik van chemische pesticiden, wat duidelijk aangeeft dat ecologisch duurzamere landbouwmethoden worden toegepast
  • 4% minder water gebruik, een duidelijk teken van duurzaam en efficiënt watergebruik. 

Over Primark

Primark is een internationale retailer die hoogwaardige mode, beauty en woondecoratie biedt tegen betaalbare prijzen. Primark werd opgericht in Dublin in 1969 en heeft nu 75.000 werknemers in 373 winkels in twaalf landen: Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk, de VS, Italië en Slovenië.

Mensen vragen vaak hoe we goede producten kunnen leveren tegen lage prijzen. Primark werkt anders dan vergelijkbare bedrijven. Geen dure tv-reclames of reclamecampagnes. Primark verkoopt zijn producten alleen in de winkel, en niet online of via andere kanalen. Details zijn belangrijk, bijvoorbeeld simpele kapstokken en prijsetiketten, om de kosten laag te houden. Zo kunnen we scherpe prijzen hanteren, terwijl er aandacht wordt gegeven aan de zaken die er echt toe doen, zonder ooit toe te geven op de strenge normen die we hanteren.

Het is belangrijk voor ons en voor onze klanten dat onze producten worden gemaakt in fabrieken waar de rechten van werknemers en het milieu worden gerespecteerd. We bezitten geen eigen fabrieken. Onze producten worden gemaakt bij dezelfde toeleveranciers als vele andere wereldwijde retailmerken. Daarom hebben we een team van meer dan 110 specialisten op het gebied van ethisch ondernemen en duurzaamheid van het milieu samengesteld die werken in de belangrijkste landen waaruit wij producten betrekken.Zij moeten erover waken dat de fabrieken voldoen aan onze strikte Gedragscode, gebaseerd op de normen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO), een organisatie van de Verenigde Naties. Die code dekt alles, van arbeidsomstandigheden tot lonen. 

Over Primark Cares

Met het Primark Cares-initiatief willen we onze klanten, medewerkers, partners en leveranciers op heldere en overtuigende wijze duidelijk maken dat we onze verantwoordelijkheid als grote winkelketen serieus nemen. Het initiatief vertolkt de boodschap dat we altijd investeren in ondersteuning van de mensen die onze kleding maken en in bescherming van het milieu. De Primark Cares-labels zijn te vinden op een groot aantal producten in onze winkels. Lees meer over onze maatschappelijke betrokkenheid op de pagina’s ‘Mensen en productie’ en ‘Planeet’ op onze website, primark.com/nl/onze-ethiek

Over CottonConnect

CottonConnect is opgericht in 2009 en wil op basis van een marktgestuurde benadering winkelketens, kledingmerken en katoenboeren mogelijkheden bieden om samen succesvoller te opereren, armoede terug te dringen en het milieu te beschermen. Kijk voor meer informatie op www.cottonconnect.org

Over Primark