Primark lanceert circulaire denimcollectie in het kader van The Jeans Redesign-project van de Ellen MacArthur Foundation

Primark lanceert een nieuwe denimcollectie ontworpen en gemaakt om te illustreren wat circulaire mode in de praktijk betekent.

De nieuwe collectie maakt deel uit van The Jeans Redesign, een modeproject van de Ellen MacArthur Foundation. Het denim dat in het initiatief gebruikt wordt, past vanaf het ontwerp tot in de productie volledig in de visie van de Foundation op een circulaire mode-economie. Helemaal volgens de principes van de circulaire economie worden de jeans en jasjes langer gebruikt en zijn ze zodanig ontworpen dat ze opnieuw gebruikt kunnen worden (driven by design). Bovendien zijn ze vervaardigd uit veilige en gerecycleerde of hernieuwbare grondstoffen.

Als deelnemer aan het project lanceert Primark een nieuwe collectie jeans en jasjes in denim van organisch katoen en gerecycleerde vezels. Bij het ontwerpen van de modellen werd bovendien al rekening gehouden met een vlotte recyclage na gebruik. De stukken bevatten verder geen metalen spijkers die het recycleren van jeans bemoeilijken en op het etiket staan richtlijnen voor het verwijderen van knopen en ritsen vóór recyclage. Hierdoor krijgen de producten na het dragen een tweede leven.

De jeans zijn gemaakt van 70% biologisch katoen, 29% gerecycleerd katoen en 1% elastaan, de jasjes van 80% biologisch katoen en 20% gerecycleerd katoen.

De collectie bestaat uit denim jeans voor dames (€ 21), denim jeans voor heren (€ 23), en een denim jasje voor volwassenen voor € 23. De collectie is momenteel verkrijgbaar in 161 winkels in alle 14 landen waar Primark actief is.

Lynne Walker, directeur Primark Cares, verwoordt het als volgt: "In september lanceerden we onze Primark Cares-duurzaamheidsstrategie waarmee we er ons toe verbinden veranderingen door te voeren in de productieketen van onze kleding. Zo willen we onze kleding tegen 2027 zodanig ontwerpen dat ze recycleerbaar is, tegen 2030 willen we meer gebruik maken van duurzaam verkregen of gerecycleerde materialen en tegen 2025 willen we onze kleding langer laten meegaan. Denim is onmisbaar in de garderobe van onze klanten – iedereen heeft wel een denim jeans of jasje. Ik ben trots op deze nieuwe collectie die onze ambitie tot leven brengt en toont hoe deze veranderingen er in de praktijk uitzien. Bovendien laten we zien dat dit alles kan zonder toegevingen te doen op de stijl en betaalbaarheid die onze klanten bij ons appreciëren.”
Laura Balmond, Lead Make Fashion Circular bij de Ellen MacArthur Foundation, voegt hieraan toe: "The Jeans Redesign laat zien dat het vandaag mogelijk is om kledingstukken te maken die geschikt zijn voor een circulaire economie. En dit is nog maar het begin. Met deze eerste initiatieven bouwen organisaties als Primark het nodige vertrouwen op om te leren hoe ze producten op de markt kunnen brengen die stroken met de principes van de circulaire economie. We zijn blij met de oplossingen die Primark voorstelt en met het groeiende besef van de uitdagingen die moeten worden aangepakt op de weg naar een circulaire mode-economie. Nu bewezen is dat het concept werkt, kunnen we de vooruitgang niet afremmen. Het bedrijfsleven en de overheid moeten het momentum aanpakken om de overgang naar een circulaire mode-economie in het juiste tempo en op de juiste schaal te stimuleren.”

De nieuwe circulaire denimcollectie volgt op de lancering van Primarks duurzaamheids-strategie in september. Hierin zette de internationale detailhandelaar zijn plannen uiteen om de hoeveelheid kledingafval te verminderen, de CO2-uitstoot in zijn waardeketen te halveren en het leven te verbeteren van de mensen die Primark-producten maken. De negen beloftes die het bedrijf heeft aangegaan moeten ervoor zorgen dat Primark de komende jaren meer inspanningen gaat leveren om een circulair en duurzamer bedrijf te worden. Zo wil het bedrijf tegen 2030 in alle kleding gebruik maken van meer gerecycleerde materialen en materialen afkomstig van duurzamere bronnen – momenteel is dat nog maar 25% -, wil het zijn kleding zodanig ontwerpen dat deze gemakkelijk kan worden gerecycleerd (driven by design) en wil het de duurzaamheid van zijn kleding verbeteren. Primark streeft er ook naar om de CO2-uitstoot met de helft te verminderen in elke levensfase van het Primark-product – van de boerderij waar de grondstoffen worden gewonnen, via de productie en het productieproces, tot het moment waarop een klant een Primark-product in de winkel koopt. Verder wil Primark de levens van de mensen die zijn kleding maken beschermen en verbeteren door hun tegen 2030 een leefbaar loon aan te bieden.

 

Meer informatie vindt u op: primark.com/primark-cares

 


Opmerkingen voor de redactie

  • De nieuwe collectie van Primark omvat 100% circulair denim, met denim jasjes gemaakt van 80% biologisch katoen en 20% gerecycleerd katoen en denim jeans gemaakt van 70% biologisch katoen, 29% gerecycleerd katoen en 1% elastaan.
  • Collectie momenteel beschikbaar in de winkel. Wereldwijd verkrijgbaar in 161 winkels.

 

Prijzen variëren van:

  • Herenjeans The Redesign Project Donkerblauwe Jeans Straight Fit: €23
  • Damesjeans The Redesign Project Indigo Straight Jeans: €21
  • Jeans voor volwassenen The Redesign Project Denim Jasje: €23
  • Kinderjeans The Redesign Project Taper Leg Denim Jeans: €16

Over Primark

Primark is een internationale retailer die de nieuwste mode, schoonheidsproducten en huishoudartikelen tegen zeer voordelige prijzen op de markt brengt. Primark is in 1969 in Ierland opgericht onder de merknaam Penneys en telt vandaag 399 winkels in 14 landen in Europa en Noord-Amerika. Het heeft meer dan 70.000 mensen in dienst. Primark wil duurzamere mode voor iedereen betaalbaar maken en streeft ernaar de levensduur van kleding te verlengen, het leven op aarde te beschermen en het leven van de mensen die Primark-producten maken te verbeteren. Hiervoor maakte het onlangs een aantal doelstellingen bekend dat het tegen 2030 wil halen. Zo wil het bedrijf al zijn kleding maken van gerecycleerde materialen of materialen die op duurzamere wijze zijn verkregen, wil het al bij het ontwerp van zijn kleding rekening houden met een vlotte recyclage (driven by design), streeft het ernaar om de CO2-uitstoot binnen de waardeketen halveren, wil het plastic voor eenmalig gebruik bannen en streeft het ernaar werknemers in de toeleveringsketen een leefbaar loon te geven. Meer informatie over onder andere deze beloften vind je hier.

 

Over de Ellen MacArthur Foundation

De Ellen MacArthur Foundation is een internationale liefdadigheidsinstelling die streeft naar een circulaire economie. De stichting focust op enkele van de grootste uitdagingen van onze tijd, zoals klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit. Een circulaire economie die aangestuurd wordt door design (driven by design) vermindert afval en pollutie, houdt producten en materialen in gebruik en herstelt natuurlijke systemen die de samenleving, het milieu en de economie ten goede komen. ​ ​ ​ ​ ​

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Primark

Neem contact op met

www.primark.com