Primark lanceert haar eerste collectie circulaire producten

De nieuwe 35-delige collectie is ontworpen en vervaardigd om langer gedragen te worden. Het doel is de modeafvalberg te helpen verminderen en het maakt integraal deel uit van Primarks streven om kleding een langer leven te geven. Voor Primark is deze collectie de eerste in haar soort. Ze is gebaseerd op de Circular Product norm van de Ellen MacArthur Foundation en staat voor de manier waarop het merk in de toekomst haar producten wil ontwerpen.

April 2023 - Primark lanceert haar eerste reeks producten speciaal ontworpen en gemaakt om opnieuw en opnieuw gedragen en gerecycled te worden. De nieuwe Circular Products-collectie is vanaf half april te koop in de winkels. De collectie is vervaardigd volgens Primarks nieuwe Circular Product norm, gebaseerd op de principes opgesteld door de Ellen MacArthur Foundation.

De 35-delige collectie omvat mannen-, vrouwen- en kinderkleding en bestaat uit populaire patronen, ontwerpen en kleuren uit de hele wereld. Kleding die je kan mixen en matchen met al je favoriete items. Van vezelsamenstelling tot verbeterde duurzaamheid en recyclebaarheid, elk stuk is zorgvuldig ontworpen om Primarks ambitie voor een meer circulaire toekomst te ondersteunen. Deze collectie is een absolute primeur voor Primark en later dit jaar zullen er nog gelijkaardige lanceringen volgen.

Van flared jeans en casual fit jeans tot denim overhemden en relaxed fit T-shirts, deze lente/zomer collectie is gemakkelijk te combineren met andere stukken. Bovendien kan elk kledingstuk worden gerecycleerd tot nieuwe kleding en, aan het eind van zijn levensduur, tot nieuwe materialen.

De prijzen van de stukken in de collectie zijn in lijn met Primarks uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Met prijzen die variëren van €5 tot €25, passen ze allemaal binnen het doel van de retailer om duurzamere kleding voor iedereen toegankelijk te maken.

Elk kledingstuk in de collectie is ontworpen en gemaakt om steeds opnieuw te worden gedragen of gerecycleerd. De drie belangrijkste elementen van dit ontwerp en deze productie zijn:

  1. Duurzamere materialen1: De kledingstukken in de collectie zijn gemaakt van ten minste 95% katoen afkomstig uit het Sustainable Cotton Programme van Primark. Dit programma traint katoenboeren om minder water, chemische meststoffen en pesticiden te gebruiken voor een hogere winst. De overige 5% bestaat uit afwerkingen, versieringen of knopen ontworpen om waar mogelijk te worden verwijderd of gerecycled.
  2. Duurzaamheid: alles heeft een levenscyclus, zelfs kleding. Primark gaat echter vastbesloten de uitdaging aan om de levensduur van een artikel te verlengen. Deze nieuwe collectie is getest voor een verhoogde duurzaamheid volgens Primarks nieuwe wasnorm voor verbeterde duurzaamheid2.
  3. Recyclebaarheid: elk kledingstuk is zo ontworpen om aan het einde van zijn levensduur te worden gerecycled. Dit betekent dat, waar mogelijk, afwerkingen en knopen kunnen worden verwijderd, zodat artikelen gemakkelijker kunnen worden hergebruikt of gerecycled tot nieuwe vezels of producten. In sommige Primark-winkels in bepaalde landen kunnen klanten gedragen kleding al inleveren in textielverzamelpunten.

1 Duurzame materialen zijn materialen die het milieu minder belasten dan conventionele materialen. Lees hier meer over onze Primark Cares-vezels.

2 Alle denim in de collectie is getest volgens onze verbeterde duurzaamheidsnorm van 30 wasbeurten, jersey tot 56 wasbeurten.

Nicholas Lambert, Circular Product Lead bij Primark, vertelt het volgende over de nieuwe collectie:

"Deze collectie brengt jaren van werk samen om een nieuw referentiekader te creëren, met de ambitie om onze productieteams en leveranciers in staat te stellen meer circulaire producten te ontwikkelen. Het resultaat is deze eerste circulaire collectie van betaalbare must-haves die klanten keer op keer kunnen dragen, herstellen en uiteindelijk recycleren. Hoewel we hopen dat onze klanten elk van deze stukken met plezier zullen dragen, willen we hen ook meenemen op deze reis. En willen we proberen de denkwijze over hoe een betaalbaar, circulair product eruitziet, te veranderen. De collectie is gemaakt door een kleine groep ontwerpers, inkopers en leveranciers die onze nieuwe 'Circular Products' norm testen. We erkennen dat dit slechts een kleine stap is in ons streven naar een meer circulaire bedrijfsvoering. We willen deze nieuwe ontwerpprincipes echter heel graag verder uitrollen en zullen ze met al onze leveranciers delen om ze verder te versterken."

 

Laura Leahy, Assistant Buyer Primark voor damesmode verklaart:

" Leren ontwerpen vanuit een echte circulaire economie was voor mij een bijzonder verrijkende ervaring. Vorig jaar was ik betrokken bij het ontwerp van deze collectie en ik ben erg enthousiast om de producten nu in de winkels te zien liggen en vooral bijzonder benieuwd naar de reactie van onze klanten. Het leuke aan deze serie is dat het zich richt op essentiële producten die steeds weer gecombineerd kunnen worden met items die iedereen in zijn garderobe heeft."

 

Jules Lennon, verantwoordelijke van het mode departement bij de Ellen MacArthur Foundation, vult aan:

Om onze huidige neem, maak en gooi weg lineaire mode-industrie te veranderen, moeten we overschakelen naar een circulaire economie voor mode om zo kleding te maken die we langer dragen, kledij te ontwerpen om te worden gerecycled en kledij te maken van veilige gerecyclede of hernieuwbare materialen. Door deel te nemen aan het “Jeans Redesign” project en door de implementatie van hun “Circular Product Standard” zet Primark een stap voorwaarts op haar weg naar een circulaire economie op lange termijn. Nu is er een duidelijk uitgestippelde weg en nood om op grote schaal en snel verder actie te ondernemen.

Naast de collectie heeft Primark haar nieuwe ‘Circular Product’ norm gepubliceerd, een referentiekader over hoe Primark nu en in de toekomst producten wil ontwerpen. Deze norm zal door Primarks productieteams en leveranciers worden gebruikt ter ondersteuning van haar ambitie om kledingstukken te maken die zo lang mogelijk kunnen worden gedragen voordat ze aan het einde van hun levensduur worden gerecycled. De norm zal jaarlijks worden aangepast om zo de vooruitgang van Primark op dit gebied aan te geven.

Het nieuwe proces is ontwikkeld in overleg met denktank Circle Economy en non-profit duurzaamheidsopleider Sustainable Fashion Academy. Het is gebaseerd op de visie van een circulaire economie in de mode van de Ellen MacArthur Foundation, een internationale thought leader op het gebied van de circulaire economie, en in overleg met klimaatactie-ngo WRAP. Circle Economy en de Sustainable Fashion Academy hebben samen met Primark een trainingsprogramma op maat ontwikkeld onder de naam Circular by Design. Het doel is om de productieteams en de belangrijkste leveranciers van Primark te trainen in de praktijk van de circulaire economie en de toepassing ervan in het dagelijks leven.

De lancering van de collectie volgt op een 'Circular Products'-testprogramma dat vorig jaar van start ging. Toen heeft Primark een groep ontwerpers, inkopers en leveranciers getraind in circulair ontwerpen. Dit jaar zal de training worden gegeven aan 500 leden van de productieteams en aan geselecteerde leveranciers binnen het Primark netwerk.


Over Primark Cares en circulariteit

  • Deze collectie maakt deel uit van het engagement van Primark om onze producten langer mee te laten gaan
  • Via Primark Cares streven we ernaar om meer duurzame keuzes aan te bieden tegen aanvaardbare prijzen voor iedereen.
  • Vandaag wordt al 45% van Primarks kleding vervaardigd met gerecyclede of duurzame materialen. We streven ernaar om dit tegen 2030 naar 100% te krijgen. ​
  • We streven er ook naar om vanaf 2027 enkel kleding te ontwerpen en te produceren die gerecycled kan worden.
  • Klik hier voor meer informatie over ons Primark Cares-assortiment aan de hand van onze keywoordenlijst. ​
  • De nieuwe circulaire collectie is ontworpen in lijn met onze nieuwe Circular Product Standard (CPS), ontwikkeld in overleg met denktank Circle Economy en non-profit duurzame opleider de Sustainable Fashion Academy. Het nieuwe referentiekader is gebaseerd op de visie van de circulaire economie voor de modesector, ontwikkeld door de Ellen MacArthur Foundation, een internationale opinieleider op het gebied van de circulaire economie, en in overleg met de klimaatactie-ngo WRAP.
  • Onze CPS bepaalt onze nieuwe visie over de manier waarop wij nu en in de toekomst producten willen maken en produceren. De norm zal worden gebruikt om ervoor te zorgen dat kledingstukken zo lang mogelijk kunnen worden gedragen en aan het einde van hun levensduur kunnen worden gerecycled.

 

 

Over Primark

Primark is een internationale kledingretailer dat meer dan 70.000 collega's in 15 landen in Europa en de Verenigde Staten te werk stelt. Primark werd in 1969 in Ierland opgericht onder de merknaam Penneys en wil iedereen betaalbare producten aanbieden, gaande van alledaagse benodigdheden van topkwaliteit tot meer opvallende looks voor dames, heren en kinderen. Ook schoonheidsproducten, huishoudartikelen en accessoires behoren tot het aanbod. Primark wil iedereen een geweldige winkelervaring bezorgen en blijft uitbreiden in nieuwe en bestaande markten. Doel is om tegen eind 2026 een keten van 530 winkels te hebben, inclusief op de nieuwe markten Roemenië en Slowakije.

Primark wil duurzamere mode voor iedereen betaalbaar maken. Hiervoor streeft het ernaar de levensduur van kleding te verlengen, het leven op aarde te beschermen en het leven van de mensen die Primark-producten maken te verbeteren. Als onderdeel van deze filosofie pakt het merk uit met een aantal commitments dat het tegen 2030 wil waarmaken. Zo wil het al zijn kleding maken van gerecyclede materialen of materialen die op duurzamere wijze zijn verkregen. Verder wil het merk dat de kleding recyclebaar wordt door zijn design, dat de koolstofemissie in de waardeketen gehalveerd wordt, dat plastic voor eenmalig gebruik geband wordt en dat alle werknemers in de toeleveringsketen een leefbaar loon krijgen.

 

Over Circle Economy

Circle Economy is een wereldwijde organisatie met een internationaal team van gepassioneerde experts. Het in Amsterdam gevestigde Circle Economy geeft bedrijven, steden en landen praktische en schaalbare oplossingen om circulaire economie in de praktijk om te zetten. Haar visie is een economisch systeem dat ervoor zorgt dat de planeet en alle mensen erop openbloeien.

 

Over de Sustainable Fashion Academy

De missie van de Sustainable Fashion Academy is het exponentieel versnellen van de vooruitgang naar op wetenschap gebaseerde duurzaamheidsdoelstellingen en de Sustainable Development Goals (SDG's) door gebruik te maken van de kracht en invloed van de kleding- en textielindustrie. De academie wil dit bereiken door belanghebbenden erbij te betrekken, onderzoek en analyse uit te voeren, en onderwijs en opleiding aan te bieden.

 

Voor meer informatie, niet voor publicatie:

Ann Ramaekers

PR officer Primark Belgium

+32 475 77 38 83

ann.ramaekers@oserieux.be

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Primark

Neem contact op met

www.primark.com