Primark lanceert wereldwijd partnerschap met Fairtrade

Nieuwe huidverzorgingsproducten van Primark, met door Fairtrade gecertificeerde ingrediënten, dragen bij tot stabiel en veilig levensonderhoud voor betrokken boeren

  • Primark is trots op wereldwijd partnerschap met Fairtrade met het oog op lancering van zes nieuwe verzorgingsproducten met Fairtrade-certificaat.
  • Deze producten – o.a. voedende bodybutter, badolie, gezichtscrème, balsem-oliereiniger, multibalm en handcrème – bevatten karitéboter en olijfolie met Fairtrade-certificaat; ze zijn vanaf juli beschikbaar in de Wellness-afdeling van een aantal Primarkshops.

14 juli 2022 – Primark meldt vandaag een wereldwijd partnerschap met Fairtrade met het oog op de lancering van een nieuwe reeks verzorgingsproducten op al zijn 14 markten. De nieuwe reeks maakt deel uit van Primarks Wellnesscollectie. Ze omvat bodybutter, badolie, gezichtscrème, balsem-oliereiniger, multibalm en handcrème. In al deze producten zijn karitéboter (sheabutter) en olijfolie met Fairtrade-certificaat verwerkt. De producten worden aangeboden in een select aantal winkels in heel Europa en de VS.

Het partnerschap steunt op de waarden die Primark en Fairtrade delen, meer bepaald het aanbieden van duurzamere producten en het verbeteren van de levensomstandigheden en veerkracht van mensen in de hele toevoerketen. Elk product van deze nieuwe reeks draagt het FAIRTRADE keurmerk als bewijs van de certificatie met het oog op een eerlijke prijs voor de betrokken boeren en landarbeiders. De karitéboter- en olijfolieproducenten verkopen hun producten voor de nieuwe productlijn voortaan inderdaad tegen Fairtradevoorwaarden.

De wijze waarop Fairtrade inkoopt, biedt economische, sociale en milieuvoordelen met het oog op de levensstandaard van boeren en landarbeiders. Karitéboter is een waardevolle inkomstenbron voor vrouwen op het platteland. Karitéboterboeren kunnen hierdoor een menswaardiger bestaan, zelfstandigheid en ondernemerschap opbouwen en hun werkwijze verbeteren. Voor de directe betrokkenen in de olijfolie betekent de Fairtradecertificatie dat de producenten toegang krijgen tot duurzamere langetermijncontracten met een hogere prijs voor hun olie, en dus betere levensomstandigheden voor hun gezinnen en gemeenschap. ​

Lynne Walker, Director Primark Cares, stelt:

“Wij hebben de ambitie om met Primark Cares duurzamere producten binnen ieders bereik te brengen én betere levensvoorwaarden te creëren voor de landarbeiders aan het begin van de productielijn. We weten dat we dit in ons eentje niet kunnen. We zijn dan ook opgetogen om als partner met Fairtrade samen te werken met het oog op onze gedeelde doelstellingen. Dit partnerschap helpt ons onze ambitie waar te maken door op een behoorlijke schaal betaalbare schoonheidsproducten aan te bieden en zo de boeren betere kansen te geven, zonder een hoog prijskaartje.”

Anna Barker, Head of Commercial Partnerships bij de Fairtrade Foundation, verklaart:

“Wij zijn blij om met Primark samen te werken voor zes nieuwe cosmetica- en wellnessproductlijnen met Fairtrade-certificaat. Producenten van kariténoten en olijfolie kunnen hierdoor een groter deel van hun productie tegen Fairtradevoorwaarden verkopen.” Deze wending is ook een schitterende kans om Primarks klanten te sensibiliseren voor Fairtrade-cosmetica en de ingrediënten die ze bevatten, om een nieuwe, eerlijke markt op te bouwen, met een toekomst voor boeren. Fairtrade wil deze lancering gebruiken als hefboom om nieuwe, jongere doelgroepen te bereiken en ze te enthousiasmeren voor Fairtrade en de manier waarop groei in de toekomst moet verlopen. Kijk in de winkel uit naar producten met het FAIRTRADE-keurmerk: ze staan voor onderwijs, empowerment, eerlijkere inkomens en training om boeren te helpen zich aan te passen aan de klimaatverandering.”

Het partnerschap met Fairtrade is de recentste ontwikkeling in Primarks ambities om duurzamere producten binnen ieders bereik te brengen, om zijn impact op de planeet in te perken en om boeren en landarbeiders een beter bestaan te schenken via Primark Cares.

-Einde bericht-

 

Over Primark Cares

Primark ijvert ervoor om duurzamere mode binnen ieders bereik te brengen, en om kleren een langere levensduur te geven: zo beschermen we alle leven op de planeet en verbeteren we de leefomstandigheden en veerkracht van de mensen die de Primarkproducten maken. In deze context wil Primark onder de noemer Primark Cares tegen 2030 een reeks engagementen waarmaken. Tegen dan moet alle kleding die Primark aanbiedt, vervaardigd zijn van gerecyclede materialen of materialen van duurzame oorsprong; deze kleding moet met het oog op recycling ontworpen zijn; de CO2-uitstoot van de waardeketen moet gehalveerd worden; plastic voor eenmalig gebruik dient afgebouwd te zijn; werknemers in de toeleveringsketen moeten een leefbaar loon verdienen.

Het partnerschap met Fairtrade is de nieuwste stap in Primarks ambitie om via Primark Cares duurzamere producten te maken die iedereen zich kan veroorloven. Dit sluit aan op de recente uitbreiding van het eigen Sustainable Cotton-programma waarmee Primark zich engageert om tegen einde 2023 nog eens 275.000 kleine katoenboeren in India, Pakistan en Bangladesh op te leiden voor duurzamere landbouwmethoden. De beschikbaarheid van eigen duurzaam katoen voor eigen producten zou daarmee met 60 % moeten toenemen. Deze aankondiging versnelt de uitbreiding van het programma enorm, zelfs met 80 %. Primark verstevigt zo zijn positionering als grootste in zijn soort als ‘single fashion’-retailer.

Primarks nieuwe productlijn steunt op door Fairtrade gecertificeerde karitéboter en olijfolie die essentieel zijn om de huid te voeden en te hydrateren. De reeks is vanaf juli beschikbaar in de Wellness-afdeling van geselecteerde Primarkwinkels. Prijzen variëren van €3.00 - €5.00.

Meer info over de engagementen van Primark Cares vindt u op www.primark.com/en-gb/primark-cares.

Over Fairtrade

Fairtrade wijzigt de manier waarop handel werkt door voorrang te geven aan boeren en landarbeiders: betere prijzen, fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en meer armslag voor kleinschalige producenten. Fairtrade geeft hierbij het goede voorbeeld: producenten zetelen mee in de helft van zijn bestuursorganen. Fairtrade International is een onafhankelijke non-profitorganisatie en vertegenwoordigt 1,8 miljoen boeren en landarbeiders uit de hele wereld. Fairtrade International is eigenaar van het gedeponeerde handelsmerk FAIRTRADE dat nu al op meer dan 30.000 producten prijkt en daarmee wereldwijd het meest herkende, erkende en vertrouwde keurmerk voor duurzaamheid is. Fairtrade International en de organisaties die erbij aangesloten zijn, werken samen met bedrijven, sensibiliseren consumenten, activeren de hele maatschappij en empoweren de producenten om zelf de teugels in handen te nemen om een faire en duurzame toekomst tot stand te brengen die steunt op sociale rechtvaardigheid. Meer info vindt u op www.fairtrade.net.


Ann Ramaekers Primark Press Office Belgium, oSérieux! affiliate partner FleishmanHillard

 

 

Over Primark