Primark meldt belangrijke uitbreiding van zijn 'Sustainable Cotton'-programma

en wil tegen 2023 opleiding tot duurzamere landbouw verschaft hebben aan 275.000 katoentelers

Programma-uitbreiding is essentieel voor Primarks doelstelling om tegen 2027 enkel organische, gerecycleerde of kleding uit eigen programma aan te bieden

  • Primark wil zijn PSCP (Primark Sustainable Cotton Programme – 'programma voor duurzaam katoen') uitbreiden door nog 125.000 kleine katoentelers extra te trainen en eind 2023 een totaal van 275.000 te bereiken.
  • Het programma wordt zo met ruim 80 % uitgebreid: momenteel werden in India, Bangladesh en Pakistan al 150.000 boeren opgeleid.
  • Deze uitbreiding moet de beschikbare hoeveelheid duurzaam katoen voor Primark-producten met naar schatting 60 % doen toenemen.
  • Nu al komt ruim een kwart (27 %) van Primarks katoenen kleding van het eigen 'duurzaam katoen'-programma dat volledig traceerbaar is, van platteland tot winkelvloer.
  • Het PSCP (Primark Sustainable Cotton Programme) leert boeren minder chemische pesticiden, meststoffen en water te gebruiken en tegelijk inputkosten te verminderen en rendementen te verbeteren voor de boeren.

 

4 MEI 2022 – Primark meldt vandaag een forse uitbreiding van zijn 'Sustainable Cotton'-programma: Primark belooft voor het einde van 2023 nog 125.000 kleinschalige boeren extra (in India, Pakistan en Bangladesh) te zullen trainen voor duurzamere teelttechnieken, om zo de beschikbaarheid van duurzaam katoen voor zijn producten drastisch te verhogen, met 60 %! Het totale aantal boeren in dit duurzaamheidsproject neemt zo met 80 % toe tot 275.000, en dat betekent een verankering van Primarks positie als grootste in zijn soort, meer dan elke andere monofashionketen.

Primark ontwikkelde zijn PSCP en lanceerde in 2013 in India het eerste proefproject, in samenwerking met de agronomische experts van CottonConnect, en de basisorganisatie Self-Employed Women’s Association. Het doel was de milieueffecten van de katoenteelt te verminderen, de manier waarop er aan katoenwinning wordt gedaan te veranderen en het leven van boeren te verbeteren. Het programma werd later verruimd tot Pakistan en Bangladesh, met de expertise van lokale marktpartners*; intussen zijn al bijna 150.000 kleinschalige boeren opgeleid, van wie 80 % vrouwen.

Het duurzame katoen van Primark wordt geteeld volgens een uniek proces dat gebruikmaakt van REEL-programma (responsible environment enhanced livelihoods) van CottonConnect. Katoenboeren worden drie jaar lang opgeleid om te grote afhankelijkheid van kunstmest en pesticiden aan te pakken, de biodiversiteit te behouden en de klimaatverandering tegen te gaan. Het programma helpt een transparante en veerkrachtige toeleveringsketen op te bouwen die iets teruggeeft aan de lokale boerengemeenschappen.

Boeren die deelnemen aan dit programma, gebruiken gemiddeld 40 % minder chemische bestrijdingsmiddelen en meststoffen, en 10 % minder water, terwijl hun opbrengst met 14 % en hun winst met 200 % stijgt.** In de toekomst zal het programma ook focussen op herstel van de biodiversiteit: alle boeren in dit programma zullen tegen 2030 meer regeneratieve praktijken toepassen.

Dit programma ondersteunt Primarks engagement om álle katoen voor Primarks kleding tegen 2027 te halen bij deelnemers aan het 'Sustainable Cotton'-programma, organisch dan wel gerecycleerd, naast dat andere engagement om ervoor te zorgen dat tegen 2030 al zijn producten afkomstig zijn van gerecycleerde vezels en duurzamer geproduceerde materialen. Op dit ogenblik voldoet bijna 40 % van Primarks kleding aan deze voorwaarden. Katoen is de meest gebruikelijke vezel in de kledinglijnen van Primark: meer dan de helft van Primarks kleding wordt voornamelijk op basis van katoen geproduceerd, en vandaag wordt al meer dan een kwart (27 %) van de katoenen kledij gemaakt met katoen uit het 'Sustainable Cotton'-programma, naast 4 % uit organisch katoen en 2 % van gerecycleerd katoen.

Klanten vinden deze producten gemakkelijk terug in de winkels door uit te kijken naar het blauwe hart op het Primark Cares-label. Het duikt overal op, in alle afdelingen: van jeansstof tot dekbedovertrekken, van T-shirts tot handdoeken, in dames-, heren-, kinderkleding en knusse vrijetijdskleren.

 

Lynne Walker, directeur bij Primark Cares:

"Zo'n10 jaar geleden hebben we samen met onze partners ons Sustainable Cotton-programma ontwikkeld: om de milieueffecten te beperken, om kleine boeren een beter leven te geven en om ons op een betere manier te bevoorraden met katoen. We zijn trots op de weg die we al hebben afgelegd: hoe we het hebben geschopt tot grootste in z'n soort van alle monofashionretailers. Je hebt tijd nodig om een programma van deze omvang uit te bouwen, en de positieve invloed op het bestaan van duizenden boeren toont aan dat we klaar zijn voor een nieuwe stap in dit project: meer boeren laten delen in het profijt en nog sterker inzetten op onze ambitie om Primark-klanten meer duurzame opties aan te bieden." ​ ​

"Ons 'Sustainable Cotton'-programma speelt een integrale rol in onze langetermijnvisie om duurzamere kleding betaalbaar te maken voor iedereen. Meer dan de helft van onze kleding wordt gemaakt van katoen: door nog meer boeren in te schakelen, zullen we onze belofte kunnen nakomen en dus tegen 2027 voor onze kleren enkel nog katoen gebruiken dat organisch of gerecycleerd is, of dat uit ons eigen programma komt."

 

Alison Ward, CEO bij CottonConnect:

"Het verheugt ons dat ons langdurige partnerschap met Primark wordt voortgezet zodat we blijven meewerken aan het grootste programma van alle monoretailers in de modesector. Elk programma op dergelijke schaal is complex, maar dankzij de nauwe samenwerking met Primark en lokale partners hebben we er alle vertrouwen in dat we Primarks ambities helpen waarmaken en duizenden boeren kunnen ondersteunen in hun levensonderhoud. We kijken uit naar de volgende fase en de positieve effecten voor vele landbouwgemeenschappen."

 

Reema Nanavaty, voorzitster SEWA (Self-Employed Women's Association – vereniging van zelfstandige vrouwen) en RUDI***:

"Door samen te werken met Primark en CottonConnect hebben onze vrouwen hun kennis inzake duurzame katoenteeltmethoden verbeterd. Via de training hebben we de boeren kunnen helpen hun productiekosten te drukken, milieuvriendelijkere teeltmethoden in te zetten en op termijn meer inkomsten te realiseren. Dit programma bewijst dat boeren via langetermijninvesteringen financiële veerkracht kunnen opbouwen voor henzelf, hun gezinnen en hun gemeenschappen. Het is amper te bevatten wat al werd gerealiseerd sinds dit programma in 2013 van start ging met ongeveer 1200 vrouwelijke katoenboeren in India. Steeds meer boeren in heel het land hebben intussen een beter bestaan opgebouwd."

 

Om de traceerbaarheid van katoen uit dit programma te garanderen, verlengt Primark zijn partnerschap met Oritain dat de oorsprong van zijn katoen verifieert. Oritain is in staat om met behulp van forensische wetenschap het katoen van het programma te identificeren en dus Primark en zijn klanten garanties te geven dat het katoen uit het eigen programma komt.

Meer informatie over PSCP? Surf naar https://www.primark.com/en-gb/primark-cares.

Story image

 *Tot Primarks lokale implementeringspartners behoren nu ook Rural Education and Economic Development Society (REEDS) in Pakistan en Thengamara Mohila Sabuj Sangha (TMSS) in Bangladesh.

** Gemiddelde resultaten van het PSCP (Primark Sustainable Cotton Programme) in India, 2013-2019, op basis van resultaten van 6.274 boeren die aan het programma deelnemen en een controlegroep van 363 andere boeren over diezelfde periode.

*** RUDI is een agri-business-initiatief opgezet en beheerd door vrouwelijke leden van SEWA. Het betrekt producten van kleine boeren, voegt waarde toe aan die voorraad en verkoopt het dan in de gemeenschap.

 


Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie

Primark Press Office

Email: [email protected]

 

Over Primark 

Primark is een internationale kledingretailer met vestigingen in 14 landen in Europa en Noord-Amerika en stelt meer dan 65.000 mensen te werk. Primark is in 1969 in Ierland opgericht onder de merknaam Penneys en gaat er prat op iedereen betaalbare keuzes te kunnen bieden, van essentiële dagelijkse artikelen van topkwaliteit tot opvallende stijlitems in dames-, heren- en kinderkleding, en ook in schoonheidsproducten, huishoudelijke artikelen en accessoires. Primark richt zich op het creëren van een geweldige winkelervaring en zet in op expansie in nieuwe en bestaande markten met als doel om tegen einde 2026 530 winkels te hebben, waaronder een aantal nieuwe markten zoals Roemenië en Slowakije.

Primark werkt er hard aan om duurzamere mode voor iedereen betaalbaar te maken met als focuspunten: betaalbare kleding ontwerpen die langer meegaat, het beschermen van het leven op aarde en het verbeteren van het leven van de mensen die Primark-producten maken. Als onderdeel hiervan heeft Primark een aantal beloftes onthuld die het voor 2030 wil realiseren zoals onder andere kleding maken die gerecycled kan worden of gemaakt is van duurzamere materialen, ervoor zorgen dat kleding door het ontwerp recyclebaar is, de CO2-uitstoot binnen de waardeketen halveren, ​ plastic voor eenmalig gebruik bannen en een leefbaar loon nastreven voor werknemers in de toeleveringsketen.

 

Over CottonConnect

CottonConnect hertekent de toekomst van toeleveringsketens, door merken te helpen eerlijker en duurzamer in te kopen door robuustere, veerkrachtigere en succesvollere toeleveringsketens voor grondstoffen te creëren. CottonConnect helpt de duurzaamheid van de wereldwijde toeleveringsketens te verbeteren. Dit stelt textielproducenten en grondstofboeren in staat om verantwoordelijker te werken en een beter bestaan op te bouwen. Het helpt merken ook toegang te krijgen tot duurzamer katoen en andere natuurlijke vezels om transparante, traceerbare en veerkrachtige toeleveringsketens te creëren die de beste grondstoffen zullen blijven leveren - nu en in de toekomst. Kijk voor meer informatie op www.cottonconnect.org

 

 

 

Over Primark