Primark sluit zich aan bij het UN Fashion Charter

En verbindt zich ertoe de uitstoot van broeikasgassen in zijn volledige waardeketen tegen 2030 te verminderen met 30%

Brussel, 29 oktober 2020 - Primark kondigt aan dat het zich heeft aangesloten bij het Fashion Charter van de Verenigde Naties (UNFCCC). Het merk ondersteunt zo de netto-nul-emissie ambitie van het Charter en verbindt zich ertoe om zijn uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 30% te verminderen.

Door zich aan te sluiten bij het Charter verbindt Primark zich ertoe de uitstoot van zijn volledige waardeketen aan te pakken, ook deze buiten zijn eigen activiteiten, de zogenaamde ‘Scope 3 uitstoot’, die het overgrote deel van zijn CO2-voetafdruk uitmaakt. De retailer zet zich in om zijn ecologische voetafdruk te analyseren en reductiedoelstellingen te zetten volgens de methode van het Science-Based Targets Initiative.

 Primark heeft al diverse processen geïmplementeerd in zijn productie-, distributie- en winkelactiviteiten om zijn ecologische voetafdruk te bepalen en te verkleinen. Om de Scope 1- en Scope 2-uitstoot te verminderen, zoeken de Primark teams voor facilitair management en winkeloperaties voortdurend naar praktische maatregelen om het energieverbruik van de retailer te verminderen. Zo werd bijvoorbeeld in 2015 een Energy Reduction Group (ERG) opgericht om energiebesparende initiatieven in winkels te identificeren en te implementeren.

Primark heeft hard gewerkt om zijn Scope 3-uitstoot te bepalen om zo verdere mogelijkheden voor broeikasgasreductie te identificeren en een positieve verandering te realiseren. Het bedrijf boekt al aanzienlijke vooruitgang door de uitstoot aan te pakken die wordt verwekt door het gebruik van ruwe stoffen en materialen, die zijn grootste bron van broeikasgassen vormen. Dit doet het onder meer door:

  • deze herfst het aantal met gerecyclede materialen gemaakte producten te verdubbelen tot 40 miljoen items
  • al sinds 2013 katoenboeren milieuvriendelijkere praktijken aan te leren en tevens het Primark Sustainable Cotton-programma in 2019 gevoelig uit te breiden.  Primark belooft tegen 2022 160.000 boeren op te leiden en het aantal duurzame katoenproducten te verhogen tot 60 miljoen items
  • sinds 2010 samen te werken met goede doelen om onverkochte producten uit de winkels te schenken en geld in te zamelen voor mensen in nood
  • in Groot-Brittannië een in-store recyclingprogramma uit te rollen zodat klanten hun ongewenste kleding, textiel, schoenen en tassen kunnen doneren voor recycling, hergebruik of een nieuwe bestemming. Primark plant dit programma ook in andere markten uit te rollen
  • de fabrieken van zijn leveranciers te helpen bij het implementeren van de High Facility Environmental Module-tool van de Sustainable Apparel Coalition om het energieverbruik en de ecologische voetafdruk te monitoren in de fabrieken waar Primark producten gemaakt worden
  • een verpakkingsoptimalisatieprogramma met PAC-D te ontwikkelen om leveranciers aan te leren producten nauwkeurig te meten en efficiënt te verpakken in kartonnen verzenddozen en lege ruimte te vermijden. Dat heeft zowel bij de productie, verzending, als het recycleren van golfkarton tot nu toe reeds geleid tot een besparing geleid van 2,26 miljoen vierkante meter
  • de overgrote meerderheid van de producten vanuit de leveranciersfabrieken te verzenden per boot in plaats van per luchtvracht. Vrachtwagens die goederen leveren bij Primark winkels, halen op hetzelfde moment ook overtollige artikelen op en brengen deze terug naar de distributiecentra. Zo wordt het aantal vrachtwagens op de weg en het volume van niet verkochte kledij in de winkels fors verminderd.
Katharine Stewart, Ethical Trade & Environmental Sustainability Director bij Primark vertelt: “We zijn verheugd om lid te worden van het UNFCCC en verbinden ons er graag toe de uitstoot in onze waardeketen te verminderen. Als wereldwijde moderetailer zijn we gepassioneerd bezig met het vinden van oplossingen voor de uitdagingen van de klimaatverandering en beseffen we dat er zeker nog meer stappen gezet kunnen worden. Hoewel we grote ambities hebben om ons bedrijf duurzamer te maken, weten we ook dat door onze omvang zelfs de kleinste veranderingen een groot verschil kunnen maken. En dit alles willen we doen zonder de kosten hiervoor door te berekenen aan onze klanten. Wij vinden namelijk dat duurzame mode niet gepaard mag gaan met een hoog prijskaartje. "

 

UNFCCC Press Release 29.10.20_FR.docx 26 KB UNFCCC Press Release - 201020_BENL.docx 47 KB

Voor meer informatie: 

Ann Ramaekers - PR Officer Primark Belgium

+32 475773883 - ann.ramaekers@oserieux.be

Noot voor de redactie:

  • Het Fashion Industry Charter for Climate Action, gesponsord door het UN Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) heeft tot doel om tegen 2050 een netto-nul-emissie te bereiken door de uitstoot over de verschillende scopes te verminderen.
  • Scope 1-uitstoot: directe broeikasgasuitstoot door bronnen die eigendom zijn van of gecontroleerd worden door Primark.
  • Scope 2-uitstoot: uitstoot door de opwekking van zelfgekochte of verbruikte elektriciteit in Primark winkels, kantoren en distributiecentra.
  • Scope 3-uitstoot: indirecte uitstoot door bedrijfsactiviteiten die niet in het bezit zijn van Primark en die plaatsvinden buiten de controle van het bedrijf.
  • Meer informatie over de duurzaamheidsprogramma's van Primark vindt u hier op onze website.

Over Primark

Primark is een internationale retailer die de nieuwste mode, beauty- en huishoudartikelen tegen de beste prijs biedt; anders gezegd: “Amazing Fashion, Amazing Prices”. Voor het eerst gevestigd in Dublin in 1969, hebben we momenteel meer dan 385 winkels met meer dan 1,48 miljoen vierkante meter aan verkoopruimte in dertien landen, namelijk Ierland, Groot-Brittannië, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten, Italië, Slovenië en Polen en hebben we meer dan 70.000 medewerkers. Afgelopen financieel jaar (19/20) hebben we twaalf winkels geopend en 2800 nieuwe banen gecreëerd, waarvoor we meer dan 48.000 sollicitaties hebben ontvangen.

 

 

 

Over Primark

Primark is een internationale retailer die de nieuwste mode, beauty- en huishoudartikelen tegen de beste prijs biedt; anders gezegd: “Amazing Fashion, Amazing Prices”. Voor het eerst gevestigd in Dublin in 1969, hebben we momenteel meer dan 385 winkels met meer dan 1,48 miljoen vierkante meter aan verkoopruimte in dertien landen, namelijk Ierland, Groot-Brittannië, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten, Italië, Slovenië en Polen en hebben we meer dan 70.000 medewerkers. Afgelopen financieel jaar (19/20) hebben we twaalf winkels geopend en 2800 nieuwe banen gecreëerd, waarvoor we meer dan 48.000 sollicitaties hebben ontvangen.

Mensen vragen vaak hoe we geweldige producten kunnen aanbieden terwijl de prijzen zo laag blijven. Dit is omdat we Primark een beetje anders runnen dan andere bedrijven. Wij hebben geen grote marketingcampagnes op TV, verkopen onze producten alleen in de winkel - dus geen online winkel of bezorgnetwerk. En we besparen altijd op de kleine dingen - zoals eenvoudige hangers en prijskaartjes om de kosten laag te houden. Dat betekent dat we geweldige prijzen kunnen bieden terwijl we altijd zorgen voor de dingen die er echt toe doen. We werken al vele jaren hard om ervoor te zorgen dat onze producten met zorg en respect voor de rechten van werknemers en het milieu worden gemaakt. Het Primark’s Environmental Sustainability team, bestaande uit meer dan 120 experts, gevestigd in belangrijke inkooplanden, bestrijkt een breed scala van onderwerpen, zoals de inkoop van grondstoffen zoals katoen, de milieu-impact van productieprocessen in fabrieken en het controleren van de normen waarvan we verwachten dat deze in onze supply chain worden nageleefd. Meer informatie over de ethische handels- en milieuprogramma's van Primark vindt u op onze website.