Primark steunt (RED) in de strijd tegen aids met een nieuwe collectie

Ieder verkocht artikel levert geld op ter ondersteuning van het Global Fund

2 december 2019: Primark en (RED) kondigen vandaag een internationale samenwerking aan om het Global Fund te steunen in haar strijd tegen aids met de lancering van een speciale collectie kleding en accessoires, verkrijgbaar in alle Primark-winkels vanaf vandaag. Primark schenkt 10% van de aankoopprijs van elk verkocht item aan het Global Fund, of een minimum van € 800.000, ter ondersteuning van levensreddende hiv/aidsprogramma's.

Story image

De collectie is gebaseerd op de iconische (RED)-uitdrukkingen: ‘InspiRED’, ‘CultuRED’ en ‘EmpoweRED’ die verwerkt worden in krachtige grafische ontwerpen. De collectie omvat heren-, dames- en kinderkleding en accessoires. Het ontwerp speelt in op athleisure en streetwear trends met onder andere T-shirts, sweatshirts, hoodies en broeken.

Jennifer Lotito, Chief Operating Officer, (RED) vertelt: “We zijn Primark zeer dankbaar voor het brengen van hun kenmerkende kleur en creativiteit in het gevecht tegen aids met (RED). De collectie laat klanten van Primark toe om modieuze kleding en accessoires te kopen die er niet alleen geweldig uitzien, maar ook levens redden. We danken het team voor hun passie voor onze nieuwe samenwerking.”

Paul Marchant, CEO Primark: “We zijn bijzonder enthousiast om samen met (RED) de strijd aan te gaan tegen aids. Via de collectie ondersteunen we programma’s die preventie, testen, behandelingen, begeleiding en zorg leveren in Sub-Saharaans-Afrika. Onze klanten en collega’s kunnen trots zijn dat ze met iedere aankoop automatisch dit goede doel steunen en zo helpen een einde te maken aan deze ziekte die te voorkomen en te behandelen is.”

 De (RED)-collectie is verkrijgbaar in alle Primark-winkels van de 12 markten, zowel in Europa als de VS.

Over Primark

Primark is een internationale retailer die hoogwaardige mode, beauty en woondecoratie biedt tegen betaalbare prijzen. Simpel gezegd: Amazing Fashion at Amazing Prices. Primark werd opgericht in Dublin in 1969 en heeft nu ruim 375 winkels, met bijna 1.4 miljoen m2 verkoopruimte, in twaalf landen: de Ierse Republiek, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk, de VS, Italië en Slovenië. We hebben ruim 750.000 mensen in dienst en in ons afgelopen financiële jaar (FY 18/19) hebben we 15 winkels geopend waarmee we meer dan 4.500 banen hebben gerealiseerd. 

Mensen vragen vaak hoe we goede producten kunnen leveren tegen lage prijzen. Primark werkt anders dan vergelijkbare bedrijven. Geen dure tv-reclames of reclamecampagnes. Primark verkoopt zijn producten alleen in de winkel, en niet online of via andere kanalen. Details zijn belangrijk om de kosten laag te houden, bijvoorbeeld simpele kapstokken en prijsetiketten. Zo kunnen we scherpe prijzen hanteren, terwijl er aandacht wordt gegeven aan de zaken die er echt toe doen. Al velen jaren werken we hard om te garanderen dat deze producten worden gemaakt met respect voor de rechten van werknemers en het milieu. Daarom hebben we een team van meer dan 110 specialisten op het gebied van ethisch ondernemen en duurzaamheid van het milieu samengesteld die werken in de belangrijkste landen waaruit wij producten vandaan halen. Zij moeten erover waken dat de fabrieken voldoen aan onze strikte Gedragscode, gebaseerd op de normen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO), een organisatie van de Verenigde Naties. Die code dekt alles, van arbeidsomstandigheden tot lonen. Meer informatie over de ethical trade en environmental sustainability programma’s van Primark zijn hier te vinden op onze website.